menu Меню
Кафедра спеціальної та інклюзивної освіти
Навчально-наукового інституту педагогіки і психології
Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка

Професорсько-викладацький склад кафедри підтримує тісні зв’язки з різноманітними навчально-виховними закладами та відповідними керівними підрозділами обласного та міського рівнів. Викладачі кафедри співпрацюють з обласними, районними та міськими органами освіти в контексті науково-теоретичної та методичної допомоги.

Щорічно викладачі кафедри беруть участь у науково-практичних конференціях і семінарах міжнародного, всеукраїнського, обласного, регіонального рівнів. Кафедра організовує проведення науково-практичних конференцій, семінарів за участю колег із Німеччини та спеціалістів-практиків. 

Кафедра плідно співпрацює з Інститутом спеціальної педагогіки НАПН України, факультетом корекційної педагогіки та психології НПУ імені М. П. Драгоманова та з відповідними кафедрами вищих навчальних закладів України, а також зі спеціальними закладами, установами, громадськими організаціями м. Суми та області.

Відбувається подальший пошук шляхів міжнародного співробітництва, постійно підтримуються тісні зв’язки з закладами освіти, що дає змогу підвищувати кваліфікацію майбутніх фахівців у галузі спеціальної та інклюзивної освіти, обмінюватися сучасним науково-методичним і практичним досвідом.

Співпраця кафедри з освітніми, науковими та реабілітаційними закладами

Кафедра спеціальної та інклюзивної освіти за всю історію свого існування активно співпрацювала та співпрацює на сьогодняшній час з наступними освітніми, науковими та соціально-реабілітаційними закладами та установами:

  • Інститутом спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України
  • Факультетом корекційної педагогіки та психології Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова
  • Кам’янець-Подільським державним університетом імені І. Огієнка
  • Донбаським державним педагогічним університетом (м. Слов'янськ)
  • Південноукраїнським національним педагогічним університетом імені К.Д. Ушинського
  • Полтавським національним педагогічним університетом імені В.Г. Короленка
  • Запорізьким національним університетом
  • Київським університетом імені Бориса Грінченка
  • Східноєвропейським національним університетом імені Лесі Українки
  • Інформаційно-методичним центром управління освіти і науки Сумської міської ради
  • Сумською спеціальною загальноосвітньою школою
  • Косівщинською спеціальною загальноосвітньою школою-інтернат
  • Сумським спеціальним реабілітаційним НВК «Загальноосвітня школа І ступеня – дошкільний навчальний заклад № 34»
  • Сумським територіальним центром «Берегиня», відділенням соціально-трудової реабілітації «Спільнота»
  • Сумською благодійною організацією по захисту прав та інтересів дітей-інвалідів з вадами зору «Вікторія-vision»
  • Сумським товариством допомоги дітям-інвалідам, що мають розумову відсталість «Феліцитас»
  • Сумською обласною та міською психолого-медико-педагогічною консультацією

Зазначені установи є базами для здійснення волонтерської, навчальної та виробничої видів практик, теоретичної та практичної підготовки, науково-дослідними базами студентів спеціальності Спеціальна освіта та напряму підготовки Корекційна освіта. 

Україна. Угоди про співпрацю
2023 
Сумський заклад загальної середньої освіти спеціальна школа Сумської міської ради_2023 
КУ Сумський НВК №16 імені Олексія Братушки «ЗОШ І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Сумської міської ради_2023 
Сумський багатопрофільний навчально-реабілітаційний центр №1_2023 
Реабілітаційна установа змішаного типу (комплексної реабілітації) для осіб з інвалідністю внаслідок інтелектуальних порушень – Центр «Сприяння» громадської організації «Феліцитас»_2023 
КУ «Інклюзивно-ресурсний центр Степанівської селищної ради Сумського району Сумської області»_2023 
2023 
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини_2023 
Товариство з обмеженою відповідальністю «Український північно-східний інститут прикладної та клінічної медицини» (скорочено – ЮНІКАМ, Універсальна клініка/UNICAM, Universal clinic)

Міжнародні угоди про співпрацю 2023
2023
Фундація «Порта Вітає» (Польща)_2023 
2022
Інститут педагогіки Вроцлавського університету (Польща)_2022 

Співпраця кафедри зі стейкхолдерами

Кафедра корекційної та інклюзивної освіти активно співпрацює зі стейкхолдерами.
Здобувачі вищої освіти є внутрішніми стейкхолдерами освітніх програм їх підготовки.
У якості стейкхолдерів виступають особи, які мають власний багаторічний досвід роботи з дітьми з порушеннями зору, слуху, інтелектуального або мовленнєвого розвитку.
Більшість стейкхолдерів на теперішньому етапі забезпечують викладання дисциплін професійної спрямованості на кафедрі спеціальної та інклюзивної освіти.

а) Проведення навчальних занять: бінарні лекції, лекції-брифінги та практичні заняття 
https://sio.sspu.edu.ua/vsi-novyny-kafedry/657-gostova-lektsiya-dmitrievoji-o-i-12-05-2023 
https://sio.sspu.edu.ua/vsi-novyny-kafedry/652-gostova-lektsiya-kosenka-yu-m-27-04-2023 
https://sio.sspu.edu.ua/vsi-novyny-kafedry/654-gostova-lektsiya-bondarenko-yu-a-19-04-2023 
https://sio.sspu.edu.ua/vsi-novyny-kafedry/643-gostova-lektsiya-kolishkina-o-v-07-04-2023 
https://sio.sspu.edu.ua/vsi-novyny-kafedry/642-praktiki-studentam-gostova-lektsiya 
https://sio.sspu.edu.ua/vsi-novyny-kafedry/644-gostova-lektsiya-onlajn-zustrich-06-04-2023 
https://sio.sspu.edu.ua/vsi-novyny-kafedry/639-mizhnarodna-spivpratsya-gostova-lektsiya 
https://sio.sspu.edu.ua/vsi-novyny-kafedry/636-gostova-lektsiya-mironovoji-s-p-20-03-2023
https://sio.sspu.edu.ua/vsi-novyny-kafedry/630-vidkrita-lektsiya-bondarenko-yu-a-08-03-2023 
https://sio.sspu.edu.ua/vsi-novyny-kafedry/633-gostova-lektsiya-zvo-sumdpu-udpu-kdu 
https://sio.sspu.edu.ua/vsi-anonsy-ta-oholoshennia/618-vidkrita-lektsiya-degtyarenko-t-m-02-03-2023
https://sio.sspu.edu.ua/vsi-novyny-kafedry/634-vebinar-trening-bondarenko-yu-a-25-02-2023 
https://sio.sspu.edu.ua/vsi-novyny-kafedry/614-vidkritij-vikhovnij-zakhid 
https://sio.sspu.edu.ua/vsi-novyny-kafedry/579-vebinar-trening-pobudova-inklyuzivnogo-osvitnogo-seredovishcha 
https://sio.sspu.edu.ua/vsi-novyny-kafedry/572-vidkrita-lektsiya-kolishkina-o-v-25-10-2022 
https://sio.sspu.edu.ua/vsi-novyny-kafedry/571-vikrita-lektsiya-kosenko-yu-m-24-10-2022 
https://sio.sspu.edu.ua/vsi-novyny-kafedry/570-gostova-lektsiya-za-uchastyu-fakhivtsiv-praktikiv-2 
https://sio.sspu.edu.ua/vsi-novyny-kafedry/565-vikrita-lektsiya-degtyarenko-t-m-14-10-2022 
https://sio.sspu.edu.ua/vsi-novyny-kafedry/575-gostova-lektsiya-za-uchastyu-fakhivtsiv-praktikiv-vorotintsevoji-o-o 
https://sio.sspu.edu.ua/vsi-novyny-kafedry/576-problemnij-seminar-na-temu-robota-z-batkami-uchniv-z-oop 
https://sio.sspu.edu.ua/vsi-novyny-kafedry/559-vidkrita-lektsiya-boryak-o-v-23-09-2022-roku 
https://sio.sspu.edu.ua/vsi-novyny-kafedry/563-majster-klas-iz-zhestovoji-movi 
https://sio.sspu.edu.ua/vsi-novyny-kafedry/557-gostova-lektsiya-za-uchastyu-fakhivtsiv-praktikiv 
https://sio.sspu.edu.ua/vsi-novyny-kafedry/555-vidkrita-lektsiya-chobanyan-a-v

б) Інтереси та пропозиції стейкхолдерів-роботодавців враховуються за результатами проходження різних видів практик: відбуваються підсумкові конференції, під час проведення яких студенти і роботодавці баз практик обговорюють як позитивні досягнення, так і недоліки, з якими вони стикалися в процесі роботи. Останні роки до цих заходів виявляють значний інтерес викладачі та майстри виробничого навчання професійно-технічних навчальних закладів. Це дозволяє вдосконалювати процес професійної підготовки здобувачів другого рівня вищої освіти.

в) При формулюванні цілей та визначення програмних результатів Освітніх програм враховані пропозиції стейкхолдерів щодо покращення здатності майбутніх фахівців вирішувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми в галузі спеціальної освіти, що передбачає застосування теорій та методів загальної та спеціальної педагогіки і психології, тифлопедагогіки, сурдопедагогіки, олігофренопедагогіки та логопедії і характеризується комплексністю запровадження педагогічних умов організації корекційно-педагогічного процесу.

д) Участь стейкхолдерів у наукових заходах кафедри, під час яких вивчаються потреби дітей, підлітків, молоді з особливими освітніми потребами та/або з інвалідністю, які в подальшому враховуються під час внесення коректив у Освітні програми кафедри (див.сторінку сайту кафедри спеціальної та інклюзивної освіти – матеріали наукових заходів кафедри)

Отже, за результатами проведення навчальної та наукової роботи визначаються інтереси та пропозиції груп зацікавлених сторін, які враховані під час формулювання цілей та програмних результатів навчання Освітніх програм.

до 2022

ПОДЯКИ ПАРТНЕРАМ, СТЕЙКХОЛДЕРАМ, ЗДОБУВАЧАМ ВИЩОЇ ОСВІТИ_2020

Кафедра підтримує міжнародні зв’язки з:

  • Інститутом педагогіки Вроцлавського університету (Польща) (з 05 травня 2022 року)
  • Громадською організацією «Коло Підтримки «Суми-Допомога» (Німеччина)
  • Вранянським педагогічним інститутом Університету в Ніше (Сербія) (до 2014 року)
  • Загальноосвітньою школою імені Аци Сінадінович, м. Лесковац (Сербія) (до 2014 року)
  • Загальноосвітньою школою імені Свєті Сави, м. Владичін Хан (Сербія) (до 2014 року)
  • Академічною спілкою Михайла Балудянського, м. Братислава (Словаччина)
  • Білоруським державним педагогічним університетом імені М. Танка, м. Мінськ (Білорусь) (до травня 2022 року)
  • Університетом Коменського в м. Братислава, факультет освіти (Словаччина)

    Кафедра підтримує міжнародні зв’язки з закладами освіти далекого зарубіжжя у межах угод, що заключив університет. Найбільш активно університет та кафедра розвивають співпрацю з закладами вищої освіти:
  • – Академія імені Яна Длугоша в Ченстохові (Республіка Польща)
    – Університет Святих Кирила та Мефодія в Трнаві (Словаччина
    – Брестський державний університет імені О. С. Пушкіна (Республіка Білорусь)  (до: травня 2022 року)
    – Люблинський Католичний університет Івана Павла ІІ (Польща)
    – Батумський державний університет імені Шота Руставелі (Грузія)
    – Казахський національний педагогічний університет імені Абая (Республіка Казахстан)

    Протягом багатьох років кафедра здійснювала співробітництво з науковими, освітніми та іншими закордонними установами і організаціями Німеччини, Італії, Сербії, Болгарії, Польщі, Словаччини, Македонії, Росії, Білорусії: громадською організацією «Коло Підтримки «Суми-Допомога» (Німеччина); Вранянським педагогічним інститутом Університету в Ніше (Сербія); Загальноосвітньою школою імені Аци Сінадінович, м. Лесковац (Сербія); Загальноосвітньою школою імені Свєті Сави, м. Владичін Хан (Сербія); Північно-кавказьким федеральним університетом, м. Ставрополь (Росія); Академічною спілкою Михайла Балудянського, м. Братислава (Словаччина); Російським національним дослідницьким медичним університетом імені Н.І. Пирогова МОЗ Росії, м. Москва (Росія); Московським міським педагогічним університетом (інститут психології, соціології і соціальних відносин, м. Москва (Росія); Інститутом спеціальної освіти і комплексної реабілітації міської бюджетної освітньої установи вищої професійної освіти м. Москви «Московського міського педагогічного університету»; Бєлгородським державним університетом, м. Бєлгород (Росія); Курським державним університетом, м. Курськ (Росія); Білоруським державним педагогічним університетом імені М. Танка, м. Мінськ (Білорусь); Університетом Коменського в м. Братислава (Словаччина).

    Кафедра підтримує міжнародні зв’язки з закладами освіти далекого зарубіжжя у межах договорів, що заключив НН інститут педагогіки і психології - Інститутом педагогіки Вроцлавського університету (Польща)_2022

  • У межах співпраці відбувається проведення наукових заходів, розвивається взаємообмін досвідом підготовки фахівців у закладах вищої освіти.

  • У листопаді-грудні 2021 року відбувся міжнародний діалог з питань підготовки педагогічних кадрів у передових країнах в межах міжнародного онлайн-семінару «Педагогічна освіта 21 століття: нові виклики та рішення». Семінар проводився на базі Білоруського державного педагогічного університету імені М. Танка (м. Мінськ, Білорусь). Учасниками стали 8 викладачів кафедри спеціальної та інклюзивної освіти (Дегтяренко Т.М., Боряк О.В., Бондаренко Ю.А., Колишкін О.В., Косенко Ю.М., Чобанян А.В., Горбань Н.В., Лобанова О.В., Кульбіда С.В.) та аспірант кафедри (Боряк О.В.). Впродовж проведення семінару під час онлайн-зустрічей науково-педагогічними працівниками та аспірантами кафедри було вивчено досвід 11 країн світу (Сінгапуру, Фінляндії, Канади, США, Китаю, Нідерландів, Естонії, Білорусі, Великобританії, Австралії, Південної Кореї) з підготовки фахівців у ЗВО та отримано сертифікати міжнародного зразку.


  • Кафедра спеціальної та інклюзивної освіти постійно ініцює заключення угод з закладами освіти та має нові міжнародні угоди про співрацю

 

 Співпраця кафедри зі стейкхолдерами

Кафедра корекційної та інклюзивної освіти активно співпрацює зі стейкхолдерами.
Здобувачі вищої освіти є внутрішніми стейкхолдерами освітніх програм їх підготовки.
У якості стейкхолдерів виступають особи, які мають власний багаторічний досвід роботи з дітьми з порушеннями зору, слуху, інтелектуального або мовленнєвого розвитку.
Більшість стейкхолдерів на теперішньому етапі забезпечують викладання дисциплін професійної спрямованості на кафедрі спеціальної та інклюзивної освіти.

а) Проведення навчальних занять: бінарні лекції, лекції-брифінги та практичні заняття

https://sio.sspu.edu.ua/vsi-novyny-kafedry/345-doktorskij-seminar-dlya-zdobuvachiv-stupenya-doktora-filosofiji
https://sio.sspu.edu.ua/vsi-novyny-kafedry/312-vidkrite-zanyattya-dlya-aspirantiv-ta-zdobuvachiv-vishchoji-osviti-spetsialnosti-016-spetsialna-osvita
https://sio.sspu.edu.ua/vsi-novyny-kafedry/418-lektsiia-z-navchalnoho-kursu-dlia-aspirantiv-3-kursu
https://sio.sspu.edu.ua/vsi-novyny-kafedry/423-stejkkholderi-ta-aspiranti-1-go-kursu
https://sio.sspu.edu.ua/vsi-novyny-kafedry/442-spetsifika-multidistsiplinarnoji-vzaemodiji-logopeda
https://sio.sspu.edu.ua/vsi-novyny-kafedry/454-nazva

б) Інтереси та пропозиції стейкхолдерів-роботодавців враховуються за результатами проходження різних видів практик: відбуваються підсумкові конференції, під час проведення яких студенти і роботодавці баз практик обговорюють як позитивні досягнення, так і недоліки, з якими вони стикалися в процесі роботи. Останні роки до цих заходів виявляють значний інтерес викладачі та майстри виробничого навчання професійно-технічних навчальних закладів. Це дозволяє вдосконалювати процес професійної підготовки здобувачів другого рівня вищої освіти.

в) При формулюванні цілей та визначення програмних результатів Освітніх програм враховані пропозиції стейкхолдерів щодо покращення здатності майбутніх фахівців вирішувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми в галузі спеціальної освіти, що передбачає застосування теорій та методів загальної та спеціальної педагогіки і психології, тифлопедагогіки, сурдопедагогіки, олігофренопедагогіки та логопедії і характеризується комплексністю запровадження педагогічних умов організації корекційно-педагогічного процесу.

д) Участь стейкхолдерів у наукових заходах кафедри, під час яких вивчаються потреби дітей, підлітків, молоді з особливими освітніми потребами та/або з інвалідністю, які в подальшому враховуються під час внесення коректив у Освітні програми кафедри (див.сторінку сайту кафедри спеціальної та інклюзивної освіти – матеріали наукових заходів кафедри)

Отже, за результатами проведення навчальної та наукової роботи визначаються інтереси та пропозиції груп зацікавлених сторін, які враховані під час формулювання цілей та програмних результатів навчання Освітніх програм.

Відзначення стейкхолдерів подяками або грамотами (грудень 2020 р.).

У рамках святкування 96-ї річниці з дня заснування Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка та 15-ої річниці з дня заснування кафедри спеціальної та інклюзивної освіти  10 стейкхолдерів відзначено подяками 

 

 

Угоди про співпрацю укладені до 2022 року

Співпраця кафедри з освітніми, науковими та реабілітаційними закладами

Кафедра спеціальної та інклюзивної освіти за всю історію свого існування активно співпрацювала та співпрацює на сьогодняшній час з наступними освітніми, науковими та соціально-реабілітаційними закладами та установами:

  • Інститутом спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України
  • Факультетом корекційної педагогіки та психології Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова
  • Кам’янець-Подільським державним університетом імені І. Огієнка
  • Донбаським державним педагогічним університетом (м. Слов'янськ)
  • Південноукраїнським національним педагогічним університетом імені К.Д. Ушинського
  • Полтавським національним педагогічним університетом імені В.Г. Короленка
  • Запорізьким національним університетом
  • Київським університетом імені Бориса Грінченка
  • Східноєвропейським національним університетом імені Лесі Українки
  • Інформаційно-методичним центром управління освіти і науки Сумської міської ради
  • Сумською спеціальною загальноосвітньою школою
  • Косівщинською спеціальною загальноосвітньою школою-інтернат
  • Сумським спеціальним реабілітаційним НВК «Загальноосвітня школа І ступеня – дошкільний навчальний заклад № 34»
  • Сумським територіальним центром «Берегиня», відділенням соціально-трудової реабілітації «Спільнота»
  • Сумською благодійною організацією по захисту прав та інтересів дітей-інвалідів з вадами зору «Вікторія-vision»
  • Сумським товариством допомоги дітям-інвалідам, що мають розумову відсталість «Феліцитас»
  • Сумською обласною та міською психолого-медико-педагогічною консультацією

Зазначені установи є базами для здійснення волонтерської, навчальної та виробничої видів практик, теоретичної та практичної підготовки, науково-дослідними базами студентів спеціальності Спеціальна освіта та напряму підготовки Корекційна освіта. 

Календар подій